Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Aktuelt

Nyheder

NYHED

Talentforløb skal fylde redskaber i værktøjskassen 

KA Pleje har store forventninger til et helt nyt talentforløb, der skal gøre medarbejdere fra en række medlemsvirksomheder klogere på ledelse.

- Vi har store forventninger til talentforløbet, fordi det er til gavn for alle, hvis vi kan skabe dygtige ledere, siger ledelses- og HR-konsulent Rolf W. Jørgensen. Foto: Colourbox

De kommende måneder kører KA Pleje et talentforløb, der skal gøre medarbejdere fra en række pleje- og omsorgsvirksomheder klogere på ledelse.

Forløbet består af fem temadage og en afsluttende eksamen. Deltagerne er medarbejdere fra KA Plejes medlemsvirksomheder. Nogle af kursisterne har allerede en lederrolle, mens andre er nysgerrige i forhold til at se, om ledelse er noget for dem.

Talentforløbet er en nyskabelse i KA Pleje-regi.

- En række af vores medlemmer har udtrykt ønske om et forløb, der kan være med til at løfte nogle af deres medarbejdere. Vi har store forventninger til talentforløbet, fordi det er til gavn for alle, hvis vi kan skabe dygtige ledere, siger ledelses- og HR-konsulent Rolf W. Jørgensen.

Hjælp til at fylde værktøjskassen

Talentforløbet afvikles i samarbejde med konsulenthuset Vipindi, hvor Jan Borregaard er partner. Han skal – sammen med Rolf W. Jørgensen -  stå for undervisningen.

Jan Borregaard har mere end 20 års erfaring med udvikling af ledere og medarbejdere med en særlig tilknytning til plejeområdet, især inden for det offentlige.

- Jeg har konstateret, at der er mange steder, hvor medarbejderne kastes ud i ting, hvor værktøjskassen er learning by doing - hvor de må prøve sig frem i forhold til at få det til at virke. Jeg synes ikke, det er særligt ordentligt at sætte folk til at lave et job uden at give dem en værktøjskasse til at løse opgaven. På forløbet hjælper vi med at fylde redskaber i værktøjskassen, siger Jan Borregaard og uddyber:

- Hvis det eneste værktøj, man har, er en hammer, så tror man, at alting er et søm. Når man har forskellige redskaber og ved, hvornår og hvordan de skal bruges, så har man langt bedre forudsætning for at udfylde jobbet godt og tilfredsstillende, siger han. 

Fem centrale temaer

Talentforløbet er bygget op omkring fem temaer. Nederst i artiklen sætter vi flere ord på de fem temaer, men her kommer overskrifterne: 1) Led dig selv, 2) Led andre, 3) Led forretningen, 4) Led udvikling og 5) Feedback og vejledning.

Jan Borregaard understreger, at talentforløbet går konkret til værks.  

- Vores intention er at gøre tingene så praksisnære som overhovedet muligt. Det er tanken, at det hverken skal være meget teoretisk eller akademisk - det skal være konkret, siger han.

Det konkrete kommer eksempelvis til udtryk, når kursisterne skal til eksamen til juni. Her skal de præsentere et udviklingsprojekt, som de vil gennemføre hjemme i virksomheden. Til eksamen fremlægges det gennemførte projekt eller et bud på, hvordan det kan realiseres.

Talentforløbet begynder tirsdag den 21. januar.

Du kan læse mere om konsulenthuset Vipindi her.

 

Talentforløbets fem temaer:

1: Led dig selv

Tema 1 tager afsæt i, hvem du selv er som leder. Vi laver læringsmål for forløbet i samarbejde med din leder. Vi arbejder med JTI-profiler og giver dig konkrete værktøjer til at arbejde med egne mål og egen planlægning.

2: Led andre

Tema 2 handler om personaleledelse. Hvad skal du være opmærksom på, når du får ansvaret for andre. Hvordan leder du et team, hvordan sikrer du motivation, trivsel og en god kommunikation i teamet, og hvordan håndteres den gode dialog med medarbejdere og kolleger? Hvordan bliver en samtale god og uproblematisk, og hvordan håndteres svære, men nødvendige samtaler?

3: Led forretningen

Tema 3 fokuserer på ”forretningen”. Vi arbejder med sikring af en effektiv drift med afsæt i LEAN, kvalitet og økonomi. Vi kommer omkring de kerneområder, som er en forudsætning for en rentabel forretning, herunder planlægning, dokumentation og bemanding.

4: Led udvikling

Tema 4 handler om udvikling i virksomheden. Her ser vi på projekter, som værktøj til at gennemføre forandringer og vi arbejder med forandringsledelse. Det er også på dag 4 vi bliver konkrete i forhold til det projekt, du skal gennemføre hjemme i virksomheden, og som du skal præsentere til eksamen.

5: Feedback og vejledning

I det sidste tema arbejder vi med feedback og evaluering. Vi kommer omkring, hvordan feedback gives anerkendende, og hvordan du skaber en kultur, hvor evaluering og træning er et naturligt og positivt element i hverdagen. Vi samler op på forløbet og sikre, at alle er klar til eksamen.

Eksamen

Eksamen er en præsentation af det projekt, du har lavet hjemme i virksomheden. Eksamen er indtænkt som en del af den læring, der foregår i forløbet og det er læringen, der er fokus for eksamen. Derfor er kriterierne for bedømmelse tre kategorier: Bestået med udmærkelse, bestået og ikke bestået.

Bliv medlem

Vi vil gerne arbejde for dig
- meld dig ind her