Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Aktuelt

Nyheder

NYHED

Dom får stor betydning for alle kommuner

Dommen fra Vestre Landsret får stor betydning for sammenspillet mellem kommuner og private virksomheder i alle landets kommuner, skriver KA Pleje-direktør Karsten Høgild.

Foto: Jesper Voldgaard

Forleden blev der afsagt en dom i Vestre Landsret, som byrådspolitikere og kommunale embedsfolk over hele landet bør nærstudere.

Brønderslev Kommune blev dømt for at have underbetalt et privat plejefirma i årevis, og nu skal kommunen betale fem millioner kroner i erstatning.

Det er den første dom af sin slags, og den får stor betydning for sammenspillet mellem kommuner og private virksomheder i alle landets kommuner.

Det er os i branche- og arbejdsgiverforeningen KA Pleje, der har ført den principielle sag for en af vores medlemsvirksomheder, og vi har anlagt tilsvarende sager mod andre kommuner.    

Professor Per Nikolaj Bukh, der er en af de førende eksperter på området, satte ord på dommen i Berlingske. ”Det her bør være en gamechanger. Dommen er et klart signal til alle kommuner om, at de kan komme i store problemer, når de ikke følger loven,” sagde han.

Sagen handler ikke kun om Brønderslev. Dommen er nemlig klokkeklar i forhold til, hvad en kommune skal leve op til, og det halter mange steder.

For det første skal en kommune kunne dokumentere, hvordan den beregner de timepriser, som både den kommunale og private plejeleverandør skal have. Det kunne Brønderslev ikke, og det er der mange andre kommuner, der heller ikke kan.

Vi har i KA Pleje flere gange opfordret Brønderslev og andre kommuner til at lægge beregningerne frem, så vi kan se baggrunden for timepriserne, men det har man ikke ønsket. Derfor har vi været nødt til at gå rettens vej. 

For det andet slår dommen fast, at en kommune løbende skal efterberegne sine timepriser, så de afspejler virkeligheden. Det er ikke sket i Brønderslev, og samme billede ser vi i mange andre kommuner.

Lad os tage hele coronapandemien som et aktuelt eksempel. Myndighederne har krævet forskellige tiltag, som både den kommunale og private plejeleverandør skal efterleve. De udgifter, tiltagene har ført med sig, skal naturligvis indregnes i timeprisen, men det sker ikke. Dermed får den private leverandør ikke – modsat den kommunale leverandør – dækket de ekstra omkostninger, der er blevet pålagt.        

Når de private virksomheder underbetales af kommunerne, bliver det mindre attraktivt at byde ind på opgaverne, og det er med til at underminere det frie valg.

Vi ved fra forskellige undersøgelser, hvor stor værdi valgfriheden har for de ældre. Valgfriheden betyder, at både private og kommunale leverandører hele tiden må anstrenge sig for at levere kvalitet fra øverste hylde, fordi den ældre altid har mulighed for at vælge en anden løsning.

I den offentlige debat møder man tit synspunktet, at pengene skal bruges på velfærd frem for private firmaer, men det er en falsk modsætning. Det er nemlig sådan, at de private aktører får ikke en krone mere end den kommunale leverandør.

Den eneste måde, som den private aktør kan tjene penge på, er ved at være mere effektiv i arbejdstilrettelæggelsen og mere omkostningsbevidst. Valgfriheden udgør med andre ord ikke en økonomisk byrde for samfundet.

Bliv medlem

Vi vil gerne arbejde for dig
- meld dig ind her